Wednesday 20 November 2013

Anak .Zuriat.Amanah

Sedikit pencerahan dari kuliah yang dihadiri . Kuliah oleh Dr Fatma 071012 dan diolah mengikut kefahaman dan tambahan ilmu yang xsebeberapa..Sedikit intipati daripada tafsir Surah Maryam ,penceritaan tentang amanah zuriat iaitu dari kisah2:
  • Nabi Zakaria dikurniakan Nabi Yahya..
  • Maryam dikurniakan Nabi Isa
  • Nabi Ibrahim dikurniakan Nabi Ishaq dan Yaakub
Semoga bermanfaat Insya Allah

Kenapa dinamakan Surah Maryam : IBU CERMIN ANAK..Seorang ibu yang baik Insya Allah akan melahirkan zuriat yang baik.


Gambar diambil dari wulanmahmudah.wordpress.com


Nabi Zakaria dikurniakan Nabi Yahya

Di awal surah diceritakan mengenai Nabi Zakaria yang berdoa kepada Allah (Ayat 4-6)

" Ya Allah,sesungguhnya telah lemah tulangku dan telah putih melepak uban dikepalaku dan aku tidak pernah kecewa dalam meminta kepadamu, Ya Tuhanku" -(19:4)
"Dan sesungguhnya aku takut akan orang orang yang akan menjadi wali sepeninggalanku (iaitu org2 jahat),sedang perempuanku mandul, sebab itu berilah aku seorang wali (anak) dari sisiMu (19:5)
"Yang akan mewarisiku dan mewarisi keluarga Yaakub; dan jadikanlah dia Ya Tuhanku, seorang yang disukai" (19:6)

Firman Allah (Ayat 7);
"Wahai Zakaria! Sesungguhnya Kami memberi khabar gembira kepadamu dengan seorang anak, namanya Yahya, yang belom pernah Kami berikan nama seperti itu sebelumnya" (19:7)

Jawab Nabi Zakaria (Ayat 8);
"Ya Tuhanku, bagaimana aku akan memperolehi seorang anak, sedang perempuanku mandul dan aku telah sampai usia yang sangat tua?"(19:8)

Firman Allah (Ayat 9);
"Demikianlah (akan terjadi).Berfirman Tuhanmu: Ia mudah bagiku, sesungguhnya telah Kujadikan engkau sebelumnya, sedang engkau belum ada sesuatu pun"(19:9)

Sambungannya boleh dibaca dari Ayat 10-15 Surah Maryam seperti di bawah

Pesan Dr Fatma, ayat 15 dari Surah Maryam boleh diamalkan apabila bayi baru lahir sebagai doa untuk kesejahteraan bayi sebagaimana maksud ayat
" Dan salam (selamat) untuknya pada hari dia dilahirkan dan pada hari dia diwafatkan dan pada hari dia dibangkitkan kembali"(19:15)

 
 

Maka kisah Nabi Zakaria juga diceritakan dalam Surah Al Imran (35-41)..Secara ringkasnya,yang mana isteri Imran menazarkan kandungannya dengan anak lelaki, namun taqdir lahirlah anak perempuan yang diberi nama Maryam. Maryam dijaga oleh Nabi Zakaria....

Doa yang  boleh diamalkan untuk meminta kurniaan zuriat adalah dari surah Al Imran ayat 38
" Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku seorang anak yang baik dari sisiMu,sesungguhnya Engkau Maha Mendengar doa" (3:18)

 

Maryam dikurniakan Nabi Isa
 
Ayat 16-40 menceritakan perihal Maryam dikurniakan Nabi Isa melalui perutusan Malakat Jibrail.

"Dan ingatlah(riwayat) Maryam dalam Kitab, ketika dia berpisah dari keluarganya ke tempat sebelah timur" (19:16)
"Lalu dibuatnya dinding antaranya dengan mereka. Kemudian Kami utus kepadanya roh Kami (Jibrail) lalu dia menyerupakan dirinya sebagai manusia yang sempurna"(19:17)
 
"Berkata Maryam: Sesungguhnya kepada Yang Maha Pengasih daripada(kejahatan ku berlindung) engkau, jika engkau orang yang bertaqwa"(19:18)
"Dia (Jibrail) berkata: Aku hanya utusan Tuhanmu, supaya kuberi engkau seorang anak yang suci"(19:19)

"Dia (Maryam) berkata: Bagaimanakah aku akan mempeolehi seorang anak, sedang aku belum pernah disentuh manusia dan aku bukan pula orang jahat"(19:20)
"Dia (Jibrail) berkata: Demikianlah (akan terjadi) Tuhanmu: Ia mudah bagiku, dan supaya Kami jadikan dia satu tanda (kekuasaan Kami) untuk manusia dan satu rahmat daripada Kami dan adalah kejadian itu satu perkara yang telah diputuskan" (19:21)

"Kemudian Maryam mengandung, lalu dia berpindah ke tempat yang jauh" (19:22)
"Lalu dia berlindung ke pohon kurma, kerana sakit melahirkan anak,dia berkata: Wahai, betapa (baiknya) aku mati sebelum ini, dan aku menjadi seorang yang tidak diperhatikan dan dilupakan" (19:23)
"Kemudian Jibrail menyerunya dari bawah pohon itu: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Tuhanmu telah mengadakan di bawah engkau air sungai"(19:24)
"Dan goyanglah pohon kurma itu, nescaya dijatuhkan kepada engkau buah yang masak"(19:25)

Intipati boleh diamalkan untuk ibu mengandung untuk memudahkan proses bersalin, baca hayati taddabur Surah Maryam..Ambillah semangat dan kekuatan Maryam melahirkan zuriat dengan hanya pergantungan kepada Allah.
Tambahan juga untuk memudahkan proses kelahiran, makanlah kurma Ruttab (dari Mekkah) sebagaimana dikisahkan pengalaman Maryam melahirkan Nabi Isa dan berlindung di bawah pohon kurma..

"Sebab itu makanlah dan minumlah dan senangkanlah hatimu! Jika engkau melihat seorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku telah bernazar kepada Yang Maha Pengasih, akan berpuasa, dan tidak akan berbicara dengan manusia pada hari ini"(19:26)
"Kemudian Maryam membawa anaknya kepada kaumnya dengan mendukungnya. Mereka berkata: Wahai Maryam! Sesungguhnya engkau telah membawa sesuatu yang ajaib"(19:27)
"Wahai saudara Harun! Bapa engkau bukan seorang yang jahat dan ibu engkau bukan pula perempuan jahat(penzina)"(19:28)
"Lalu Maryam mengisyaratkan kepada anaknya. Mereka berkata: Bagaimana kami akan berbicara dengan bayi yang masih dalam buaian"(19:29)
"Dia (Isa) berkata: Sesungguhnya aku seorang hamba Allah. DiberikanNya kepadaku Al-kitab (Injil) dan dijadikanNya aku seorang nabi

Boleh diamalkan doa supaya bayi mudah belajar bercakap, bolehla dibacakan Ayat 26-30 Surah Maryam kepada bayi..

"Dan dijadikanNya aku seorang yang diberkati(berguna kepada manusia), dimana sahaja aku berada dan diwasiatkanNya kepadaku (mengerjakan) solat dan (membayar) zakat selama aku masih hidup" (19:31)
"Dan berbuat baik kepada ibuku dan bukanlah aku dijadikanNya seorang yang sombong dan derhaka"(19:32)
"Dan selamat sejahtera bagiku pada hari aku dilahirkan, pada hari aku diwafatkan dan pada hari aku dibangkitkan kembali"(19:33)
"Itulah Isa anak Maryam(yang mengatakan) perkataan yang benar, yang mereka ragukan kebenarannya"(19:34)

Selebihnya boleh dirujuk kepada Al Quran sehingga ayat 40 dan juga diceritakan dalam Surah Al Imran Ayat 42-48..

 
"Bukanlah Allah mengambil (mempunyai) anak. Dia Maha Suci (daripadanya). Apabila Dia hendak mengadakan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: Jadilah engkau! Maka jadilah ia"(19:35)

Ayat ini boleh diamalkan untuk mendapatkan zuriat (amalkan sbg zikir) , Ayat 35 Surah Maryam 10 kali sebelum dan selepas bersama suami isteri..Insya Allah berkat usaha,doa dan akhirnya izin dari Allah, Insya Allah

Amalan lain yang dikongsikan sewaktu pelajaran Tafsir Surah As -Sajdah untuk mendapatkan zuriat adalah Ayat 7-9 Surah As- Sajdah, amalkan sebelum bersama suami isteri..Insya Allah

Yang paling utama, jangan berputus asa dengan Allah dengan rahmat Allah dengan ujian Allah..teruskan berusaha,berdoa..Insya Allah

Tambahan dari Dr Fatma, jangan ingin mengandung sebab takut mandul, takut suami cari lain etc
Betulkan niat, nawaitu nak dapatkan zuriat sebagai ANAK SOLEH &SOLEHAH. INVESTMENT AKHIRAT.RAMAIKAN UMAT NABI MUHAMMAD S.A.W..Insya Allah boleh jadi asbab untuk dikurniakan zuriat dari Allah.

" We plan and Allah plan, but Allah is the best of planner"

Nabi Ibrahim dikurniakan Nabi Ishaq dan Yaakub (Yaakub anak kepada Nabi Ishak)

Kisah Nabi Ibrahim diceritakan dari ayat 41-50 Surah Maryam..yang mana Nabi Ibrahim mengajak ,berdakwah kepada ayahnya sendiri untuk menyembah Allah (Ayat 42-45) namun ditolak oleh ayahnya dan dihalau keluar. Namun Nabi Ibrahim tetap berdoa dan memohon kesejahteraan untuk ayahnya. Berkat kesabarannya, Allah kurniakan Nabi Ishaq dan Yaakub sebagaimana ayat 49
" Tatkala Ibrahim meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah, selain daripada Allah, maka Kami anugerahkan kepadanya Ishaq dan Yaakub. Masing2 Kami jadikan nabi" (19:49)

Manakala seorang lagi zuriat Nabi Ibrahim adalah Nabi Ismail dari isterinya Siti Hajar

Sedikit sebanyak penceritaan tentang zuriat dari tafsir Surah Maryam untuk dikongsi dan diamalkan bersama..Namun paling penting zuriat adalah amanah ,anugerah dan ujian untuk kita yang bergelar ibu bapa.

Sedikit sebanyak..yang baik dari Allah dan yang buruk & tidak sempurna dari saya sendiri

No comments:

Post a Comment